آبشک: فولاد مدیری نمی‌خواهد که به فکر جیب خودش باشد اولین خرید پرسپولیس از انزلی آمد + عکس واکنش محمود احمدی نژاد به قهرمانی پرسپولیس + ویدیو ملی پوش مشهدی بدمینتون عازم رقابت های آسیایی قزاقستان شد مورینیو – فنرباغچه؛ رسمی شد + عکس حسینی بعد از تیم ملی، استقلال را هم از دست می‌دهد؟ پایان طلسم سالن ۶ هزارنفری مجموعه ثامن الائمه (ع) سرمربی فصل بعد استقلال مشخص شد| پروژه حذف نکونام به بن بست رسید صیادمنش: امیدوارم در جام جهانی بهترین عملکرد را داشته باشیم اوسمار بدون تمدید قرارداد از ایران می‌رود چرا سازمان لیگ به جلال مرادی نظارت می‌دهد؟ | بی‌توجهی به هوادارانی که جانشان در خطر بود باشگاه تراکتور واگذار شد تفتیان: شاید پاریس آخرین المپیکم باشد دژاگه رسما وارد کار مربیگری شد اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و بوروسیادورتموند| آنجلوتی، آقای اروپاست صحبت‌های تند نکونام علیه قهرمانی پرسپولیس سورپرایز اوسمار برای گل محمدی+ ویدیو| حضور در جشن با عکس یحیی گل قهرمانی پرسپولیس آفساید بود؟ + عکس و فیلم (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کارشناس داوری بازی پرسپولیس و مس | گل گولسیانی آفساید بود؟ (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نوستالژی| نبرد کره شمالی و ایران در مشهد، سال ۶۳

  • کد خبر: ۹۲۰۰۲
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
نوستالژی| نبرد کره شمالی و ایران در مشهد، سال ۶۳
یادداشت جالب سیدغفور هاشمی، خبرنگار کیهان ورزشی در سال ۶۳ درباره نبرد ایران و کره شمالی در مشهد را می توانید بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رقابت‌های دوستانه کره شمالی با چند تیم منتخب استان‌های ایران و تیم ملی کشورمان در اوایل دهه ۶۰ زبانزد خاص و عام است؛ مسابقاتی که اتفاقات جالب و کم نظیری را در دهه مبارک فجر سال ۶۳ برای فوتبال ایران رقم زد. یکی از این اتفاق ها، حضور تیم ملی کره شمالی در شهرستان‌ها و برگزاری بازی هایش بود که یکی از حضور‌ها در استان خراسان و شهر مشهد بود.

میزبانی مشهد از تیم ملی کره شمالی و برگزاری ۲ دیدار دوستانه کره ای‌ها با منتخب خراسان و تیم ملی ایران با استقبال گرم هواداران مشهدی رو به رو شد. اتفاقی که سیدغفور هاشمی، خبرنگار وقت کیهان ورزشی، درباره آن یادداشتی را در شماره ۲۰ بهمن ۶۳ به رشته تحریر در آورد که در ادامه بخش‌هایی از آن را از نظر خواهید گذراند:

تیم ملی فوتبال کره شمالی اولین میهمان خارجی ورزش ما در دهه فجر بود و ۵ دیدار با تیم‌های مختلف ایرانی برگزار کرد. کره شمالی که بیشتر بازیکنان آن را جوانان تازه وارد تشکیل می‌دادند، از ۴ بازیکن قدیمی و سابق تیم ملی این کشور سود می‌برد. کره ای‌ها ۳ پیروزی در اصفهان، شیراز و اهواز داشتند و در مشهد ۲ بار به میدان رفتند که در برابر تیم منتخب مشهد بدون گل مساوی شدند، اما از تیم ملی جمهوری اسلامی ایران ۱ بر ۰ شکست خوردند. استقبال تماشاگران از دیدار‌های کره شمالی تحسین برانگیز بود و به طور کلی اهمیت دادن به شهرستانی‌ها و تیم‌های فوتبال آن روش نیکویی است که باید با یک برنامه ریزی اصولی و از پیش طرح شده اعمال شود. چنین میدان‌هایی می‌تواند نشان دهنده استعدادی بی شمار باشد که در شهرستان‌ها وجود دارد.

بعد از حضور تیم «لوکوموتیو لایپزیک» از آلمان شرقی در تهران و فرستادن آن به شهرستان ها، این دومین تیم خارجی بود که به شهرستان‌ها رفت. فدراسیون فوتبال باید اصل برنامه خود را بر روی جوانان و نوجوانان طرح ریزی کند و آن را به منظور پشتوانه‌ای برای تیم‌های ملی قرار دهد. ضمن آنکه با انجام مسابقاتی از این قبیل و حضور در تورنمنت ها، می‌توانیم تیمی پرقدرت داشته باشیم. حضور تیم‌های خارجی و ملی کشورمان در شهرستان‌ها که حتی تیم‌های شهرستانی کمتر از انتظار نشان ندادند، باعث تحرک بیشتر بین فوتبالیست‌های شهرستانی شده است.

این برنامه می‌تواند در جهت شکوفا شدن این شهرستانی‌ها گامی مؤثر باشد و با انجام این گونه مسابقات دوستانه و رقابت‌های سالم ورزشی می‌توان یک حرکت پسندیده را انجام داد. البته نباید آن‌ها را پس از یک بازی دوستانه رها کرد و باید برایشان تمرینات فشرده و منطقی گذاشت. چه بسا که روی غیرت و تعصب نمایش خوبی را با دیگر تیم‌ها در آینده نشان دهند تا بتوانیم تیم‌های منتخب خود را حفظ کنیم. ما مدت هاست که در تهران «فوتبال» نداریم و حتما خواهند پرسید حال که تیم ملی ایران از هند برگشته، چرا با تیم ملی کره شمالی در مشهد به میدان رفته است؟

ابتدا قرار بود این دیدار روز جمعه در ورزشگاه آزادی برگزار شود، ولی، چون کره ای‌ها تا پنجشنبه میهمان ما بودند، روی همین اصل قرار شد تا این مسابقه در وسط هفته انجام شود. باز به این دلیل این مسابقه در میان استقبال مردم ورزش دوست مشهد برگزار شد که روز‌های وسط هفته به علت عدم همکاری شرکت واحد و پلیس و خدمات دیگر، ورزشگاه آزادی آمادگی لازم را برای برگزاری مسابقه نداشت.

از این رو، این دیدار سه شنبه گذشته با حضور ۲۵ هزار تماشاچی علاقه‌مند مشهدی در ورزشگاه تختی این شهر برگزار شد. تیم ملی ایران بلافاصله پس از بازگشت از سفر هند، در فاصله ده دوازده ساعت بازیکنان خود را جمع و جور کرد و با تیمی «ناقص» به مشهد رفت تا در برابر کره شمالی قرار بگیرد. تیم ملی کشورمان با یک گل برابر حریف قدر خود پیروز شد و اولین شکست را نصیب کره ای‌ها کرد، اما کره شمالی فوتبالی سریع به نمایش گذاشت و اگر گل زود هنگام را از تیم ما دریافت نمی‌کرد، شاید با این نتیجه مغلوب نمی‌شد.

تیم ما که خستگی از سفر هند را به همراه داشت و با نتایجی قابل قبول از دیدار با تیم‌های یوگسلاوی، شوروی و چین به ایران بازگشت، در برابر کره شمالی نشان داد که میل چندانی به یک بازی تهاجمی ندارد و اغلب در زمین خود اسیر چشم بادامی‌های کره‌ای شده است. کره فوتبال را حساب شده بازی می‌کرد و با فوتبال «تک ضرب» خود نشان داد که در آینده در فوتبال آسیا می‌تواند روی خود حساب کند. برای دیدار ایران و کره شمالی که در هوای آفتابی و خوب مشهد برگزار شد، حضور ۲۵ هزار تماشاگر نعمتی بود که باید این سرمایه‌های ورزش را (به قول مربی کره شمالی) حفظ کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->